Grywalizacja w służbie Partii…

Grywalizacja w służbie Partii czyli mały czerwony smartfon

55 lat temu Mała czerwona książeczka opanowała Chiny. Cytaty Przewodniczącego Mao Zedonga musiały być w domu, w głowie i sercu każdego Chińczyka. Klarowała ona ideologię przywódcy Komunistycznej Partii Chin i pozwalała jej dotrzeć do każdego Chińczyka. Dziś historia się powtarza, tyle tylko że z użyciem nowoczesnej technologii i z nowym liderem. Xi Jinping i jego Myśl ma dotrzeć do każdego Chińczyka i jego smartfona.

W listopadzie 2017 roku myśl polityczna Xi Jinpinga ujrzała światło dzienne jako „Xi Jinping Thought on Socialism with Chinese Characteristics for a New Era”, po czym została ona zapisana w partyjnej i państwowej konstytucji. Od tamtego momentu partyjni dygnitarze nie szczędzą środków, aby możliwie szeroko rozprzestrzeniać Myśl Xi Jinpinga. Na uniwersytetach masowo zaczęły pojawiać się wydziały poświęcone studiowaniu teorii obecnego przywódcy Partii. Media tłumaczyły obywatelom jak należy rozumieć ideologię głoszoną przez lidera, chociażby za pomocą takich intuicyjnych infografik: https://www.scmp.com/news/china/politics/article/2169151/simple-guide-xi-jinping-thought-heres-how-chinas-official-media. Państwowa telewizja zorganizowała quiz poświęcony studiowaniu myśli Xi. Z początkiem tego roku wykorzystano kolejną drogę – aplikację w telefonie.

Aplikacja Xuexi Qiangguo („Ucząc się, wzmacniaj Chiny”, co nie do końca tłumaczy grę słów, jako że Xuexi (学习) może oznaczać „studiować, uczyć się”, ale także „studiować Xi”) została stworzona przez mało znany zespół do projektów specjalnych w Alibabie o nazwie „Y Projects Business Unit”. Współpracowali oni z Centrum Propagandy i Badania Opinii Publicznej przy Departamencie Centralnej Propagandy KPCh. Stworzona została w oparciu o aplikację DingTalk (komunikator stworzony przez Alibabę), w związku z czym można się tam zalogować przy użyciu danych z tejże aplikacji. Wystartowała ona 1 stycznia tego roku i szybko znalazła się na listach najczęściej pobieranych aplikacji w Chinach w lokalnych sklepach z aplikacjami. Można ją także znaleźć w chińskim App Store, ale już nie w sklepie Google Play. Dostępna jest tylko w języku chińskim. Nie spotkała się najwyraźniej z przychylnością, jako że w App Store do połowy lutego średnia jej ocena wynosiła 2,7 na 5 gwiazdek, zaś wśród komentarzy można było znaleźć m.in takie opinie: „Wszyscy instalują tę aplikacje dobrowolnie […] Nikt nas nie zmusza.” czy „Znakomita aplikacja. […] Ściągnąłem ją całkowicie dobrowolnie. Lubię się uczyć.” Później możliwość oceny aplikacji została wyłączona.

Po włączeniu aplikacji widać kilka sekcji związanych z wiadomościami, wśród nich „Najważniejsze informacje”, „Nowa Myśl”, „Podsumowanie obecnej polityki” w których znajdują się teksty, nagrania audio czy wideo Xi Jinpinga lub jemu poświęcone. W związku z tym, że została ona powiązana z DingTalk, posiada również cechy aplikacji społecznościowej – można dzięki niej rozmawiać ze znajomymi, dzwonić do nich wysyłać prezenty czy organizować kalendarz. Możliwe także, że jest ona powiązana także z innymi aplikacjami stworzonymi przez Alibabę, takimi jak chociażby Alipay, dzięki czemu można przesyłać sobie pieniądze. W aplikacji są również pojawiające się co tydzień nowe quizy. Po zainstalowaniu i zarejestrowaniu się w aplikacji, można z niej korzystać także na komputerze.

Dzięki aplikacji użytkownicy mają także wygodny dostęp do najważniejszych chińskich mediów, do filmów, materiałów telewizyjnych, czy książek, i to nie tylko poświęconych Xi Jinpingowi i jego polityce, ale też niektóre klasyki chińskiej literatury czy książki poświęcone nauce.

Jednak najciekawszym aspektem aplikacji jest jej grywalizacja, czyli nadanie jej cech gry. Za wykonywanie określonych rzeczy otrzymuje się punkty “Xi Study Points” (学习积分):
* 1 punkt za zarejestrowanie się do aplikacji
* 1 punkt za przeczytanie każdego artykułu po raz pierwszy
* 1 punkt za obejrzenie każdego video po raz pierwszy
* 1 punkt za każde 4 minuty spędzone na czytaniu (max 8 punktów dziennie)
* 1 punkt za każde 5 minut spędzone na oglądaniu (max 8 punktów dziennie)
* 1 punkt za zasubskrybowanie konta jednego z mediów (konta mają wszystkie najważniejsze gazety, takie jak China Daily, People’s Daily, Xinhua, etc.)
* 1 punkt za podzielenie się dwoma artykułami z przyjaciółmi
* 1 punkt za każde 2 artykuły lub eseje, które zostały zapisane na koncie w aplikacji
* 10 punktów za zdobycie 100% w quizie
Aplikacja zachęca także do korzystania z niej w określonych godzinach: w porze porannej, od 6:00 do 8:30, w porze obiadowej, od 12:00 do 14:00, a także w porze wieczornej, od 20:00 do 22:30. W tych godzinach punkty za każdą aktywność są podwojone. Ma to niebezpośrednio zmuszać do zajmowania się aplikacją w czasie wolnym, a nie w godzinach pracy. Punkty mają być ważne przez 2 lata.

Oczywiście w chińskim internecie pojawiły się już metody na ułatwianie sobie życia, takie jak to, że punkty za artykuł przyznawane są po 10 sekundach od jego otwarcia, czy że punkty za video można zdobyć, przewijając materiał do samego końca. Ponadto, o ile video na smartfonie musi być cały czas na wierzchu, o tyle na komputerze można w jego trakcie normalnie korzystać z sieci.

W urzędach, szkołach, firmach państwowych czy innych podobnych miejscach przeprowadzane były szkolenia pracowników z zakresu obsługi tejże aplikacji, szczególnie dla starszych, niezaznajomionych z technologią osób.. Z postu zamieszczonego na oficjalnym koncie dystryktu Songhan (w mieście Chifeng w Mongolii Wewnętrznej) w aplikacji WeChat wynika, że do 27 stycznia wszystkie poziomy urzędników miały w pełni zaimplementować mechanizmy służące nauce z tejże aplikacji. Oznacza to, że urzędniczy czy inni przedstawiciele państwowych zawodów są zobowiązani nie tylko do ściągnięcia tej aplikacji, ale także do regularnego korzystania z niej, co może wpływać na możliwości rozwijania swojej własnej kariery.

Jeden z postów na stronie Douban opisywał przypadek matki jednego z użytkowników, która jest nauczycielem w szkole w małym mieście. Została ona zobowiązana do zdobywania dziennie przynajmniej 40 pkt w aplikacji. Oznaczało to, że musiała ona dużą część swojego czasu wolnego być przyklejona do ekranu swojego smartfona, czego do tej pory nie robiła. Są także takie osoby, które z dumą publikują swoje dzienne wyniki z aplikacji w mediach społecznościowych.

Wydaje się, że w związku z pojawiającym się niezadowoleniem młodej części społeczeństwa, Partia musi dołożyć nowych starań by zdobyć ich serca i zachęcić do wiernego wyznawania komunistycznej ideologii. O tym mówił Xi Jinping podczas spotkania w siedzibie gazety People’s Daily – o wykorzystywaniu środków związanych z mediami elektronicznymi by wzmacniać partyjny przekaz idei i informacji. Ideologia Xi Jinpinga musi stać się dominująca w opinii publicznej i nowe media XXI wieku są do tego doskonałym przekaźnikiem. Pytanie tylko, czy ideologia zdoła przekonać młodych Chińczyków, że ich przyszłość rysuje się w jaśniejszych barwach, niż myślą obecnie? Czy Partia uspokoi ich obawy, że w obliczu słabnącej gospodarki, nie będą mieli szansy na tak dostatnie życie jak poprzednie pokolenie, którym codziennie są karmieni poprzez media społecznościowe? Istnieje szansa ze będzie to niewystarczające.

Źródła:
https://techcrunch.com/2019/02/01/china-propaganda-app/
https://www.whatsonweibo.com/gamifying-propaganda-everything-you-need-to-know-about-chinas-study-xi-app/
http://chinamediaproject.org/2019/02/13/the-dawn-of-the-little-red-phone/
https://chinadigitaltimes.net/2019/02/xi-study-app-highlights-party-influence-over-and-through-tech/

#technologia #azja #azjatyckaowca #chiny #xijinping #gruparatowaniapoziomu